Nu mai este deloc o noutate faptul ca succesul unui business este determinat de oamenii care se afla in spatele sau. Iar experienta de peste 18 ani in software development ne-a demonstrat ca acest lucru este valabil si in industria noastra.
Insa, in ultimul timp, complexitatea proiectelor software si boom-ul digitalizarii au facut ca firmele si companiile din toate industriile sa se adapteze rapid si sa ia in considerare extinderea echipelor de dezvoltare software.
Piata de externalizare a crescut, de asemenea, semnificativ odata cu aceasta nevoie de digitalizare. Iar datorita flexibilitatii modelelor de lucru si disponibilitatii rapide a resurselor, aceasta abordare este o alegere de incredere pentru dezvoltarea proiectelor custom.
De exemplu, in 2020, 41% dintre companii au ales externalizarea proiectelor. Iar numarul lor este asteptat sa creasca in perioada urmatoare.
Si vorbim despre outsourcing mai ales atunci cand:
- resursa umana interna nu este suficienta sau nu este indeajuns pregatita pentru a solutiona anumite task-uri,
- recrutarea de oameni noi presupune un proces indelungat si costisitor.
Iar cand vine vorba despre cele mai comune modele de lucru referitoare la externalizare, iata trei exemple:
- extended team – reprezinta o echipa de experti in domeniul software, care isi pun la dispozitie experienta, pregatirea si cunostintele pentru dezvoltarea unui proiect software. Echipa extinsa nu o inlocuieste pe cea existenta, ci o completeaza, aducand laolalta cunostinte care adauga un plus de valoare proiectului.
- dedicated team – reprezinta o echipa de proiect dedicata care preia toate task-urile privind dezvoltarea proiectului, fara a fi neaparat nevoie sa existe specialisti tehnici in cadrul echipei interne a clientului.
- project-based team – asa cum indica si denumirea sa, reprezinta o echipa de proiect care isi ia angajamentul de a rezolva task-urile unui singur proiect. Responsabilitatea dezvoltarii proiectului revine, in totalitate, echipei angajate, iar clientul (adica cel care a angajat echipa) este cel care primeste rezultatele.
Ca sa facem lucrurile putin mai clare: diferenta dintre cele trei concepte amintite anterior consta in faptul ca atunci cand alegi sa-ti extinzi echipa (extended team), colaborarea nu este una bazata pe un singur proiect (deci nu este vorba de project-based), ci este vorba, mai degraba, despre o colaborare continua. Acest lucru poate implica un proiect mai amplu sau o succesiune de mai multe proiecte care sa fie dezvolte cu aceeasi experti.
Spre deosebire de „dedicated team”, in cazul „extended team” colaborarea se realizeaza mai ales intre echipa software in-house a unui companii si cea externa.
Aruncand o privire asupra statisticilor de la inceputul lui 2023, observam ca in industria software development tendinta catre externalizarea serviciilor este tot mai des intalnita.
Ba mai mult, datorita fortei de lucru calificate, eliminarii barierelor culturale si lingvistice si a seriozitatii in ceea ce priveste livrarea proiectelor, datele arata ca Romania este una dintre tarile favorite in ceea ce priveste externalizarea de aplicatii software.
Extended development team: de ce antreprenorii prefera aceasta varianta in procesul lor de transformare digitala?
Preocuparea pentru transformare digitala a trecut deja de la aspiratie, la necesitate. Iar asta pentru ca tehnologia aduce constant numeroase beneficii pentru toate departamentele care au legatura cu activitatea unei companii.
Mai jos, o lista cu principalele avantaje oferite antreprenorilor care aleg modelul de outsourcing extended team:
- Economisirea de timp – Daca alegi varianta de a-ti extinde echipa cu profesionisti care au deja experienta in solutionarea anumitor task-uri sau in folosirea anumitor tehnologii, respectarea deadline-urilor nu mai reprezinta o problema, indiferent daca este vorba despre o solutie interna sau un proiect care trebuie livrat catre un alt client.
- Toate rolurile de care ai nevoie, intr-un singur loc – Un alt avantaj este faptul ca atunci cand alegi sa externalizezi task-urile catre o echipa extinsa, aceasta este formata din specialisti care pot ocupa toate rolurile de care ai nevoie intr-un proiect: de la software developeri cu experienta, la analisti de business, ingineri QA sau Experti UI / UX.
- Economisire de bani – De cele mai multe ori, procesul de recrutare si integrare a oamenilor noi in echipa se dovedeste mai costisitor decat colaborare cu o echipa extinsa.
- Pastrarea controlului – Unul dintre motivele pentru care oamenii aleg aceasta varianta este faptul ca reusesc sa-si pastreze autonomia si controlul. Astfel, poti sa fii in continuare persoana care decide directia de dezvoltare a proiectului, care stabileste task-urile si care seteaza obiectivele de business, fara ca autoritatea ta sa fie afectata. Desigur, pentru sporirea eficientei, o echipa extinsa poate interveni cu recomandari tehnice sau de business, in functie de specialistii pe care ii are.
Și aici ajungem la un aspect care stim ca reprezinta o preocupare pentru foarte multi antreprenori: cine se va ocupa de managementul celor doua echipe: in-house team si extended team?
Raspunsul este variabil si depinde de obiectivele de business pe care ti le-ai setat. Astfel, pe de-o parte poti fi chiar tu, ownerul de business, cel care distribuie task-uri si primeste raport privind activitatea si proiectul. Pe de alta parte, poti alege varianta in care sa pasezi controlul catre Project Managerul in-house sau catre cel din echipa extinsa.
- Distribuirea responsabilitatii – Reprezentand o colaborare cu echipa in-house, se poate vorbi despre o impartire a responsabilitatii de solutionare a sarcinilor de lucru.
Desigur, impartirea depinde de obiectivele pe care le-ai stabilit anterior. Poate fi vorba de o distribuire 50%-50% sau poti muta atentia echipei in-house doar asupra activitatii de suport si mentenanta a proiectului.
Cand ai nevoie de extinderea echipei tale?
- Cand ai un volum mare de proiecte in-house si nu poti face fata, apeland doar la oamenii pe care ii ai deja in echipa. De asemenea, tine minte ca este foarte importanta distribuirea corecta a volumului de lucru, astfel incat oamenii sa nu se simta coplesiti de task-uri. Stresul este principalul motiv care duce la lipsa eficientei.
- Cand proiectul pe care il dezvolti incepe sa capete amploare si ai nevoie de specialisti care sa inteleaga rapid task-urile si sa tina pasul cu ritmul accelerat de dezvoltare.
- Cand nu ai in echipa oameni care sa lucreze cu o anumita tehnologie ceruta de client sau necesara intr-un anumit proiect. Si cum invatarea unor concepte noi, tehnice, poate fi un proces (mai) de durata, in multe cazuri se dovedeste mai eficient sa apelezi la oameni care au deja experienta necesara.
- Cand piata in care activezi nu iti ofera resursa umana de care ai nevoie. Desi domeniul IT este unul atractiv pentru foarte multi tineri, nimeni nu poate contesta faptul ca a devenit unul extrem de fluctuant si dinamic. Iar piata competitiva ingreuneaza procesul de recrutare si il prelungeste considerabil.
Avand in vedere aspectul mentionat mai sus, echipa noastra se concentreaza asupra pastrarii resursei umane care s-a format in cadrul companiei noastre si care ne impartaseste valorile. O parte considerabila dintre angajatii nostri sunt alaturi de noi de peste 10 ani.
Elemente de care sa tii cont atunci cand alegi modelul de lucru extended team:
Modul de organizare al task-urilor. Expertii nostri prefera metodologia de lucru Agile, datorita eficientei demonstrate. Astfel, implicarea eficienta a resursei umane in proiect, flow-ul de lucru coerent si raspunsul rapid la cerintele dinamice ale pietei de dezvoltare software si la cerintele clientului, fac din aceasta metodologie o optiune de top pentru Roweb si pentru orice antreprenor.
Odata cu organizarea, ai ocazia sa stabilesti exact orarul intalnirilor zilnice (daily meetings) sau saptamanale (retro meetings), platforma aleasa pentru a comunica (Slack, Microsoft Teams, Skype etc) si platforma folosita pentru a pastra in ordine task-urile si a stii cui sunt atribuite.
Recomandari si experienta. Cea mai buna modalitate pentru a-ti da seama daca ai gasit echipa potrivita pentru tine este prin verificarea temeinica a experientei pe care aceasta o are. Iar un prim pas este rasfoirea portofoliului de proiecte.
Cu cat vei gasi mai multe proiecte asemanatoare cu proiectul tau, cu atat sansele unei colaborari de succes cresc. Iar asta datorita faptului ca oamenii stiu deja ce presupune industria in care activezi.
Pe de alta parte, nu uita sa verifici sectiunea de review-uri din platforme dedicate. Acolo poti gasi recomandari din parte clientilor actuali sau fosti.
Filosofia celeilalte echipe. Desi ne referim la extended team folosind termenul de „cealalta echipa”, in curand, oamenii respectivi vor deveni „echipa ta”. Asa ca este foarte important sa te asiguri ca impartasiti aceleasi valori si ca sunteti pe aceeasi lungime de unda. De asemenea, este important de amintit ca valorile culturale si lingvistice au un impact important asupra procesului de dezvoltare.
Costurile pe care le implica modul de colaborare. Desi multi antreprenori sunt tentati sa puna acest aspect in topul celor care determina decizia lor, costurile trebuie corelate cu alte aspecte amintite anterior precum experienta echipei alaturi de care vei incepe o colaborare de durata. De asemenea, responsabilitatea pe care o are fiecare echipa influenteaza considerabil costul serviciilor.
Informarea corecta a tuturor membrilor echipelor. Atat oamenii tai, cat si cei din echipa catre care alegi sa externalizezi o parte dintre task-uri, trebuie informati cu privire la obiectivele de business pe care le ai si la rolul pe care il are fiecare in atingerea acestora.
Astfel, software developerii in-house nu trebuie sa se simta amenintati atunci cand vine vorba de cresterea echipei, deoarece noii membri nu le vor prelua atributiile si nu ii vor inlocui.
Exemple de proiecte care au ales sa externalizeze serviciile catre Roweb (inclusiv prin metoda extended team):
CRM pentru un client din Belgia, lider in industria imobiliara
Nevoia clientului:
Whise avea nevoie de o solutie care sa-i extinda pozitia de leader in industria imobiliara si in afara Belgiei. Astfel, cand a luat legatura cu noi, reprezentantul Whise a cerut o solutie moderna, flexibila si usor de folosit de catre doua tipuri de utilizatori: companii imobiliare si agenti.
Solutia propusa de echipa noastra:
Colaborarea cu noi a inceput in 2006 (Whise fiind si cel mai longeviv parteneriat al echipei noastre). Tot atunci a fost creata si prima versiune a platformei Whise CRM bazata pe un sistem de conexiuni flawless intre website-ul companiei si aplicatiile de pe dispozitivele mobile.
Roweb s-a dovedit a fi un partener excelent cu care sa lucrezi, oferindu-ne o echipa extrem de receptiva. In timpul colaborarii noastre, a fost foarte usor sa comunic cu ei si au fost foarte flexibili in indeplinirea cerintelor noastre.
Jean Waucquez
Owner, WHISE nv
Platforma HR complexa pentru o companie premiata din Marea Britanie
Nevoia clientului:
VMS 365 (nGAGE) insemna deja o platforma care avea nevoie de noi implementari si update-uri pentru automatizarea proceselor repetitive si oferirea unei experiente imbunatatite userilor care interactionau cu procesele si produsele VMS.
Solutia propusa de echipa noastra:
Prin solutia propusa de echipa noastra, instrumentele VMS au determinat o considerabila crestere a performantei utilizatorilor. S-a creat, astfel, o platforma cu o interfata intuitiva, care permite gestionare si mentenanta rapida. Prin noua solutie creata, compania a reusit sa-si definitiveze procesul de rebranding si sa capete o pozitie favorabila pe piata din UK.
Roweb s-a dovedit a fi un partener excelent cu care sa lucrezi, oferindu-ne o echipa extrem de receptiva. In timpul colaborarii noastre, a fost foarte usor sa comunic cu ei si au fost foarte flexibili in indeplinirea cerintelor noastre.
Tim Styles
Chief Information Officer la nGAGE (numele initial al companiei Human Capital Investment Group)
Sistem de gestionare a activitatii pentru o companie daneza
Nevoia clientului:
Cand a luat legatura cu noi, Tourpaq avea nevoie de un sistem de management complex, care sa permita utilizatorilor sa rezolve rapid toate sarcinile care au legatura cu activitatea lor (rapoarte privind datele, integrarea de sisteme terte, sisteme de tip GPS, sisteme de facturare, programare plati, managementul ofertelor si activitatilor de marketing etc).
Și pentru ca isi dorea o solutie intuitiva, clientul voia ca toate informatiile sa fie accesate dintr-un singur dashboard.
De asemenea, pentru crearea unui sistem complet, Tourpaq a cerut echipei noastre sa dezvolte alte doua aplicatii: Tourpaq Destination App (adresata ghizilor si turistilor) si Tourpaq Guest App (conceputa pentru utilizatorii finali, respectiv turistii care merg in vacanta).
Solutia propusa de echipa noastra:
In urma unor discutii preliminare, in care echipa noastra a oferit consultanta tehnica si a propus solutii eficiente de dezvoltare, a fost demarat proiectul. Flexibilitatea software developerilor Roweb, care s-au adaptat la necesitatile de business ale clientului, si folosirea metodologiei Agile au fost doi factori de baza in succesul unei colaborari care continua si astazi.
Am fost impresionati de nivelul de profesionalism de care Roweb a dat dovada pe parcursul colaborarii noastre. Au reusit intotdeauna sa inteleaga nevoile si dorintele noastre si ne-au ajutat sa ne transformam ideile in realitate. Roweb continua sa fie partenerul nostru, mentinand comunicarea cu utilizatorii TourPaq, facand ajustari zilnice si planificand dezvoltarea direct cu acestia. Alte proiecte dezvoltate cu ei: Tourpaq Destination App si Tour operator management system.
Bjarke Hansen
CEO, Owner TourPaq Apps
Solutie de extindere a termenelor de plata a taxelor in SUA, cu functionalitati de securitate extinse
Nevoia clientului:
Americanii platitori de taxe, pentru o lunga perioada de timp, au fost nevoiti sa faca eforturi considerabile pentru a respecta termenul de achitare al taxelor. In caz contrar, consecintele includeau penalizari fiscale destul de serioase. Astfel, era necesar un sistem care sa permita amanarea acestora, tinand cont de prevederile legale.
Solutia propusa de echipa noastra:
Unul dintre clientii din portofoliul Roweb a recomandat compania noastra ca fiind potrivita pentru dezvoltarea unei solutii care sa acopere aceste nevoi. Astfel, in 2008 a aparut prima versiune a aplicatiei. Intre timp, aceasta a devenit un instrument digital usor de folosit, inclusiv de catre cei care nu au cunostinte financiare foarte avansate, bazandu-se pe functionalitati intuitive si un sistem lipsit de erori.
De ce este Roweb un partener ideal pentru externalizarea proiectelor tale?
- Roweb ofera solutii de dezvoltare digitala pentru toate tipurile de companii, folosind toate cele trei metode de organizare a echipelor: extended, dedicated si project-based team.
- Echipa noastra este formata din peste 130 de persoane, vorbitoare de limba engleza. Peste 50% dintre software developerii din echipa au nivel de seniori.
- Compania activeaza sub actualul brand din 2004.
- Review-urile pozitive din platformele dedicate (de exemplu The Clutch sau Good Firms) ne recomanda drept un colaborator de incredere.
- Transparenta in modul de lucru si organizarea serviciilor oferite ne recomanda drept partener de durata pentru multe companii din tari precum Belgia, Danemarca, Marea Britanie, SUA, Canada, Elvetia etc.
- Portofoliul international Roweb inseamna colaborari cu clienti din peste 30 de tari.