Vrei sa incepi o cariera ca tester QA, dar nu stii suficiente informatii despre rolul acestui departament intr-o companie de dezvoltare software?
Procesul de Asigurare a Calitatii (QA) este necesar in foarte multe domenii de activitate, de la dezvoltarea de software, pana la industria auto sau telecomunicatii.
Principalul beneficiu al asigurarii calitatii solutiei software dezvoltate este descoperirea, raportarea si fixarea erorilor inainte ca acestea sa ajunga la utilizatorul final. Acest lucru se concretizeaza in economisirea de timp si de bani prin oferirea de servicii de inalta calitate. In plus, aceste servicii reprezinta un factor de diferentiere competitiv esential pentru orice companie interesata de a-si creste portofoliul de clienti.
Pentru a intelege mai bine acest tip de serviciu, am discutat cu Madalina Ciomblea (QA Tech Lead). Madalina a acceptat provocarea de a raspunde intrebarilor noastre, oferindu-ne exemple concrete despre ce inseamna activitatea echipei sale.
Pe scurt, cateva repere despre experienta Madalinei in QA
Madalina a intrat in echipa Roweb printr-un stagiu de practica. Pentru ca este o persoana comunicativa si dinamica, nu s-ar fi vazut facand programare pura pe termen lung.
Cu toate acestea, experienta ei tehnica o ajuta foarte mult in ceea ce face acum – QA – si simte ca rolul echipei sale devine din ce in ce mai important in succesul proiectelor complexe.
Care este principalul rol al QA in proiectele complexe?
Madalina: Suntem implicati in efectuarea de teste manuale si automate, scrierea de cazuri de testare, scenarii de testare, documentarea aplicatiilor si nu numai, astfel incat procesele de implementare si testare sa fie transparente si simplificate, iar aplicatia creata sa fie adecvata scopului.
Suntem responsabili pentru calitatea dezvoltarii.
De asemenea, unele dintre sarcini includ si analiza sistemului, reducand semnificativ si la timpul potrivit riscurile si problemele software.
Colaboram strans cu membrii echipei, facem testare pentru fiecare nivel in parte de testare (unit testing, integration testing, system testing si acceptance testing), proiectam si dezvoltam scripturi de automatizare cand este necesar si oferim, desigur, tot suportul de care este nevoie.
Cum arata o zi obisnuita la job pentru cineva din departamentul QA?
Madalina: Activitatea unui tester QA nu este repetitiva.
Fiecare zi din viata unui QA este diferita si pentru un tester invatarea e continua. Zilnic, aduna specificatii, mentine up-to-date documentatiile de proiect si comunica informatiile adunate.
De asemenea, o persoana care lucreaza in QA creeaza scenarii si conditii de testare, descopera erori si le raporteaza. Un tester QA poate jongla cu mai multe sarcini, fiind de la inceput si pana la sfarsit parte a ciclului de dezvoltare a software-ului, pe intreaga lui durata.
Cate persoane fac parte din departamentul QA Roweb?
Madalina: In prezent, echipa QA este formata din 10 persoane, insa ne dorim sa crestem si sa promovam cariera de QA, deoarece este, indiscutabil, plina de satisfactii si provocari.
Toti membrii echipei QA au experienta variata si sunt un amestec de abilitati si temperamente. Cu totii ne asiguram ca obiectivele de calitate sunt indeplinite, impartasim intre noi cunostinte, idei, sfaturi si experiente, lucrand intr-un mediu pozitiv si relaxant.
Tech skills vs Soft skills. Ce abilitati trebuie sa aiba o persoana care vrea sa lucreze in QA?
Madalina: Persoanele care lucreaza in QA petrec ore in sir explorand fiecare aspect al aplicatiei pentru a asigura satisfactia cerintelor clientilor.
O astfel de munca implica abilitati tehnice si analitice, profunzimea gandirii, atentie la detalii, responsabilitatea luarii deciziilor, abilitati de raportare si colaborare, proactivitate si dorinta de a invata lucruri noi, deoarece folosim foarte multe aplicatii moderne care sa ne usureze munca (BrowserStack, Cypress, Postman, Confluence etc.)
Un QA gandeste din perspectiva programatorului si userului in acelasi timp. Iar acest lucru este posibil doar daca pui impreuna abilitatile tehnice cu cele non-tehnice.
Deoarece testarea este o parte esentiala a procesului de asigurare a calitatii, care este diferenta dintre testarea manuala si testarea automata?
Madalina: Atat testarea manuala, cat si testarea automata au avantaje si dezavantaje. Nu totul se poate automatiza si intotdeauna este nevoie si de testare manuala pentru un feedback vizual rapid si precis.
Testarea automata creste productivitatea. In plus, este un proces complex, eficient, se bazeaza pe cod si are o acoperire mare. Pe de alta parte, fara testarea manuala este dificil sa obtinem o perspectiva de asamblu asupra elementelor vizuale ale interfetei.
Important este ca noi le putem folosi pe ambele, in functie de proiecte si se poate face trecerea de la testarea manuala catre testare automata, avand, desigur, cunostintele tehnice necesare.
De ce ar fi necesar un stagiu de practica de QA?
Madalina: In primul rand pentru experienta. Apoi, pas cu pas, sa intelegem ce inseamna de fapt testarea software si cat de provocatoare ar fi o cariera in acest domeniu. Este important si necesar sa testezi toate aceste experiente si informatii pentru a sti daca ti-ar placea sau nu sa faci parte dintr-o echipa QA.
Mie imi place cu adevarat jobul meu si nu as renunta la el pentru nimic in lume, desi, atunci cand eram studenta, nu stiam ce presupune si nici nu mi-as fi putut imagina la acea vreme. Daca nu as fi incercat, nu as fi stiut astazi ce este testarea si nu mi-as fi dat seama ca este o alegere grozava.
Ne poti oferi cateva exemple de proiecte din portofoliul Roweb in care QA joaca un rol esential?
Madalina: De exemplu, VMS 365 – o platforma completa de HR. Avem o echipa dedicata de experti QA care se ocupa de asigurarea calitatii acestei platforme. Un alt exemplu bun este Whise – o solutie CRM dezvoltata pentru imobiliare. Acest CRM este numarul unu in Belgia, inregistrand cea mai mare cota de piata si un foarte mare numar de clienti.
Ultimul exemplu, dar nu cel din urma, este Tourpaq – un sistem de management al operatorilor de turism care permite utilizatorilor sa gestioneze tot ceea ce are legatura cu activitatea lor dintr-un singur tablou de bord. Tourpaq este cel mai mare operator de turism din Danemarca si lucram impreuna din 2008.
Puncte cheie despre echipa Roweb:
- echipa noastra are peste 130 de dezvoltatori de software;
- echipa de QA este formata din 10 testeri;
- peste 50% dintre dezvoltatorii de software sunt seniori;
- avem angajati care fac parte din echipa noastra de peste 17 ani;
- avem 3 birouri in Romania si multi dezvoltatori care lucreaza de la distanta.