Dezvoltarea de solutii software de business reprezinta o prioritate pentru doua categorii de oameni: antreprenorii care isi doresc o afacere de succes, cu un flux de lucru organizat si companiile IT a caror activitate principala este tocmai dezvoltarea acestor aplicatii de business.
O simpla deschidere a Google Store sau App Store, ne face sa ne dam seama ca exista o multime de aplicatii de business pe care le putem descarca si folosi, in varianta desktop si/sau mobile. Insa, in ultima vreme, detinatorii unei afaceri sunt tot mai preocupati de dezvoltarea unor solutii custom care sa se plieze exact pe necesitatile lor.
Odata cu cresterea numarului de aplicatii, s-a intensificat si necesitatea de a externaliza procesul de dezvoltare software in cazul firmelor de IT.
Si iata de ce expertii recomanda sa alegi externalizarea dezvoltarii unei aplicatii business:
- Crearea aplicatiei poate fi mai rapida datorita experientei developerilor care fac parte din echipa externa.
- Aplicatia poate fi mai intuitiva si mai eficienta, daca echipa careia ii externalizezi are experienta si know-how-ul necesare pentru a o dezvolta.
- Resursele investite pot costa mai putin decat angajarea de oameni noi pentru echipa ta de profesionisti.
Puncte cheie de urmarit
#1 Punct cheie: intelegerea viziunii din spatele aplicatiei de business
Ce nevoi incerci sa acoperi prin dezvoltarea acestei aplicatii? De ce ai ales sa o creezi?
Fiecare feature al aplicatiei ar trebui sa corespunda unei nevoi. De exemplu, capacitatea de a extrage un raport de date este, de fapt, raspunsul la nevoia de a tine o evidenta clara a investitiilor/resurselor tale.
Posibilitatea conectarii procesului de vanzare cu cel de marketing provine de la nevoia de a ajunge mai eficient la clienti.
Astfel, inainte de a incepe procesul extern de dezvoltare a unei aplicatii, trebuie sa te asiguri ca ti-ai definit clar obiectivele. Apoi, odata ce ai un plan bine pus la punct, poti discuta cu echipa de dezvoltare.
In caz contrar, pot aparea conflicte. Software developerii pe care ii angajezi nu stiu ce sa faca, iar viziunea lor nu se va potrivi intotdeauna cu a ta.
#2 Punct cheie: Folosirea tehnologiei potrivite
Ce tehnologie ar trebui utilizata pentru dezvoltarea aplicatiei tale de business?
Alegerea tehnologiei potrivite depinde de mai multe aspecte:
- complexitatea proiectului;
- numarul de utilizatori;
- scopul pentru care a fost creata;
- timpul alocat procesului de dezvoltare;
- backgroundul profesional al persoanelor implicate in crearea aplicatiei.
Nu exista tehnologii bune sau mai putin bune cand vine vorba de limbaje de programare moderne. Exista doar alegeri corecte si gresite.
De exemplu, tehnologiile open-source precum PHP sunt adesea folosite pentru aplicatii de business datorita multiplelor avantaje pe care le au:
- sunt acceptate de cele mai multe medii cloud si de cele mai multe servere web;
- au o mare flexibilitate;
- pot fi implementate pe o multime de platforme;
- vin cu o mare varietate de cadre (cadre MVC precum Laravel si Symfony si micro-cadre precum Lumen si Slim);
- nu sunt legate de un anumit sistem de operare.
Alte optiuni populare pentru dezvoltarea aplicatiilor de afaceri sunt serviciile de dezvoltare .NET, datorita unor beneficii precum:
- ofera minimizarea riscului la care este expus proiectul;
- vin, de asemenea, cu o mare flexibilitate;
- ofera performante de top aplicatiilor;
- au intretinere usoara;
- sunt rentabile.
#3 Punct cheie: aplicatie pe mobil, aplicatie desktop sau ambele?
Care versiune este cea potrivita pentru aplicatia ta?
In acest caz, raspunsul depinde (si) de scopul aplicatiei respective. De exemplu, exista aplicatii care au fost dezvoltate doar pe mobil, deoarece utilizatorii le acceseaza folosind telefoanele smart. Un exemplu in acest sens sunt aplicatiile de comandat taxi.
Pe de alta parte, unele aplicatii sunt disponibile doar in versiunea desktop, ca de exemplu cele care se ocupa de gestionarea facturilor, platilor si a cheltuielilor unei companii (aplicatii business de contabilitate).
Cele mai complexe aplicatii de afaceri sunt disponibile atat in versiunea mobila, cat si in versiunea desktop. De ce? Pentru ca ofera acces usor tuturor utilizatorilor.
De exemplu, sa ne gandim la o aplicatie de tip CRM pentru o firma de distribuire de semifabricate plastice.
Agentii de vanzari o pot folosi de pe mobil deoarece se afla mare parte din timp in delegatii, iar activitatea lor este pe teren, in timp ce conducerea si echipa din departamentul financiar-contabil pot folosi CRM-ul de pe un sistem desktop/de pe laptop.
#4 Punct cheie: Gestionarea datelor personale
Cat de sigura este aplicatia ta de business, din punct de vedere al protectiei datelor?
Gestionarea datelor este o problema complexa. Cu toate acestea, toate aplicatiile folosesc date, indiferent daca este vorba despre datele angajatilor, ale clientilor sau ambele.
Mai mult, aplicatiile complexe se bazeaza pe conexiuni de date care provin din mai multe surse. De exemplu, datele clientilor care urmaresc un brand pe o platforma de Social Media pot fi conectate cu informatiile pe care le furnizeaza atunci cand efectueaza o achizitie in magazinul online.
In cele mai multe cazuri, sincronizarea datelor de pe mai multe platforme intr-o singura aplicatie de afaceri duce la costuri mai mici si la un control mai mare asupra fluxului de lucru.
Dar totul trebuie facut cu atentie si cu respectarea stricta a regulilor de siguranta. De exemplu, o aplicatie nesigura duce la scurgeri de date, ceea ce inseamna o incalcare a normelor GDPR.
Ca sa nu mai vorbim ca ar putea fi vorba despre date sensibile, cum ar fi detaliile cardului de cumparaturi, pe care hackerii le pot folosi pentru a fura bani.
#5 Punct cheie: autentificarea utilizatorului
Ce tipuri de permisiuni ofera aplicatia ta?
Aplicatia trebuie conceputa astfel incat sa ajute angajatii sa isi desfasoare activitatile mai rapid si mai bine. Astfel, trebuie sa includa diferite permisiuni, care pot fi atribuite si controlate cu atentie.
De exemplu, nu toti utilizatorii au nevoie de permisiunea de a introduce date. Pentru unii dintre ei este suficient sa aiba acces la informatii si doar sa le poata citi.
Pe de alta parte, ar trebui sa existe un utilizator principal care sa poata oferi permisiuni. Acest rol poate fi atribuit cuiva din compania ta sau poate ramane in custodia companiei de software development care a dezvoltat aplicatia si care acum asigura si mentenanta.
#6 Punct cheie: designul aplicatiei
Cat de important este designul unei aplicatii de business?
Foarte important. Designul este cel care influenteaza utilizarea unei aplicatii.
Astfel, acesta ar trebui sa fie intuitiv si sa ajute utilizatorii sa gaseasca rapid informatiile de care au nevoie, indiferent daca este vorba de un raport, o factura, detalii despre un produs sau serviciu, un profil de angajat sau de client.
Daca este o aplicatie business folosita si de clienti, deja vorbim despre un alt tip de design: cel atractiv. Asa ca acesta nu este suficient sa fie doar intuitiv, ci si sa includa culori perfect asortate, fonturi bine alese, texte bine scrise si mesaje convingatoare.
Pe de alta parte, vizualul aplicatiei ar trebui sa fie adaptat tipului de afacere pe care il detii si sa corespunda filosofiei brandului.
De exemplu, nu poti avea o aplicatie cu un design prea colorat, daca vrei sa transmiti seriozitate si incredere.
#7 Punct cheie: intretinerea si actualizarea aplicatiei
Cine se ocupa de mentenanta aplicatiei?
O aplicatie de afaceri nu implica doar procesul de dezvoltare. Ea are nevoie, de asemenea, de intretinere, mai ales cand numarul de utilizatori creste.
De obicei, procesul de mentenanta este oferit contra cost de catre compania de software care il dezvolta. Si este esential sa alegi un abonament care sa acopere toate nevoile.
Astfel, stabileste inca de la inceput cate modificari poti face dupa lansarea aplicatiei, afla cat costa adaugarea unei noi functii si cat dureaza toate aceste proceduri.
Aplicatiile complexe, cum ar fi cele financiare sau bancare, au programata cel putin o sesiune de mentenanta pe luna. De obicei, perioada aleasa pentru a rula acest proces este atunci cand utilizatorii folosesc cel mai putin aplicatia (ca de exemplu, dimineata, intre 2 si 5).
In orice caz, cand se fac update-uri sau cand se ofera mentenanta pentru aplicatia ta, ar trebui sa-ti anunti clientii in prealabil.
Exemple de aplicatii business dezvoltate de Roweb
Pe masura ce o afacere creste, are nevoie de aplicatii pentru a-i sprijini activitatile. Iata cateva povesti de succes din portofoliul Roweb.
Whise – CRM din industria imobiliara
Un CRM, precum Whise, este o solutie software care include o gama larga de caracteristici orientate catre client si care ofera multe raspunsuri bazate tocmai pe inputul clientilor.
Datorita complexitatii proiectului, Whise a cerut echipei noastre de dezvoltare o aplicatie business, cu versiune atat pentru mobil, cat si pentru desktop.
Solutia necesara a fost un modul complex care includea functionalitati pentru gestionarea datelor din site-urile web, intalnirilor programate in calendar, campaniilor de e-mail, listelor de contacte, facturilor si strategiilor de marketing.
Toate aceste caracteristici au fost gandite astfel incat sa fie adaptate cu usurinta la evolutiile viitoare, pornind de la faptul ca industria imobiliara este foarte dinamica.
Clientul nostru, o companie lider de software imobiliar din Belgia, a dorit sa duca aplicatia la urmatorul nivel si sa ofere clientilor sai o utilizare de inalta clasa.
Am reusit sa-l ajutam oferindu-i experienta, cunostintele si sprijinul nostru. De asemenea, pentru solutia software necesara, am urmat instructiunile Microsoft pentru construirea unei aplicatii orientate spre servicii.
Tourpaq – Sistem de management al operatorilor de turism
Un Tour Operator Management System, precum Tourpaq, este o solutie software pentru agentiile si serviciile de turism care ofera management complet al activitatilor prin utilizarea caracteristicilor dintr-un singur tablou de bord.
Principalele caracteristici ale aplicatiei includ gestionarea rapida de oferte, facturi, plati, rapoarte intuitive si vizualizari de date. De asemenea, ne-am ocupat de automatizarea controlului preturilor, strategiilor de marketing si de integrarea cu alte sisteme, precum companiile de asigurari sau platformele de trimitere de SMS-uri.
Clientul a cerut dezvoltatorilor nostri sa construiasca doua aplicatii suplimentare: o solutie moderna pentru turisti si ghizi si o aplicatie care permite utilizatorilor finali sa se bucure de vacanta.
Principala provocare a acestor aplicatii a fost complexitatea din spatele sistemului de rezervare, deoarece trebuia sa permita conexiunea intre bilete, facturi, rezervari, hoteluri, transport, produse suplimentare, clienti si multe altele.
Despre experienta Roweb in dezvoltarea de aplicatii business:
Roweb este o companie de servicii software cu o experienta solida in dezvoltarea aplicatiilor complexe de afaceri, incepand cu 2004.
Echipele noastre de experti pot crea aplicatii de afaceri elaborate, intuitive si scalabile de jos in sus sau pot actualiza aplicatiile existente pentru a corespunde noilor asteptari si cerinte.
Avem o echipa de dezvoltare dedicata pentru fiecare proiect pentru a garanta ca fiecare aplicatie business primeste suficienta atentie.
Expertii nostri nu se ocupa doar de dezvoltarea aplicatiei, ci si de testarea si intretinerea acesteia, in functie de cerintele discutate cu clientul.
Ne tratam intotdeauna clientii precum parteneri, iar abordarea noastra include mai intai analiza nevoilor clientului pentru identificarea celor mai bune solutii tehnice.
Ai nevoie de un partener pentru eficientizarea procesului de transformare digitala?
Programeaza o intalnire cu unul dintre consultantii Roweb.