Un brand (Roweb), 5 povesti cu si despre evolutia lui, 5 perspective pe cat de diferite, pe atat de complementare.
De aceasta data, Gabi Rosu (Partener Roweb) ne povesteste despre cum s-a alaturat echipei, primele proiecte, cum arata online-ul acum aproape 20 de ani, cum arata backstage-ul unuia dintre cele mai vechi proiecte ongoing din portofoliul Roweb (Tourpaq) si cum a facut trecerea de la dezvoltare software, la software architecture, business development, training si consultanta tehnica.
Pentru tine cum a inceput povestea Roweb?
In liceu, Viorel mi-a fost profesor de informatica si diriginte. Dupa ce am terminat liceul, ne-am intalnit, intamplator, in vacanta de vara, am stat de vorba si, printe altele, mi-a zis ca a inceput sa lucreze la un proiect software. M-a intrebat daca sunt interesat sa lucrez si eu. Fiind vorba despre programare software, domeniul care ma interesa, am zis sa incerc, chiar daca abia incepusem facultatea.
Asta se intampla in anul 2000, cand lumea cunostea o revolutie in technologie, cea a online-ului. Multe din tehnologiile folosite erau la inceput de drum, la fel ca noi. Au fost multe chestii pe care a trebuit sa le descoperim, sa le invatam, uneori din mers, dar am reusit sa cream o platforma (ITTradeOnline) ce a functionat pentru multi ani, si care a fost, la inceput, o sursa de venit. Astazi, dupa cum iti dai seama, a ramas un punct de referinta pentru Roweb.
Cat de diferit este primul proiect la care ai lucrat fata de cele pe care le dezvolti astazi cu echipa?
M-am alaturat echipei Roweb cand erau doar 3 oameni: Razvan, Viorel si Cristi. Asa am inceput sa lucrez la ITTradeOnline – o platforma online de tranzactionare a echipamentelor IT, acesta fiind proiectul in care, practic, am invatat, cum spuneam mai sus, ce inseamna aceasta era a online-ului, a internetului.
Tool-urile folosite atunci, ASP clasic, HTML si CSS, erau stramosii celor care se folosesc si acum, in sensul ca erau primele versiuni, lucrurile avansand intre timp. Acum aproape toate aplicatiile sunt online (inclusiv aplicatii consacrate ca fiind desktop, gen aplicatiile Microsoft Office).
Proiectele pe care le dezvoltam in prezent pentru clienti nu mai au aproape nimic in comun cu cele de atunci. Tehnologiile folosite acum sunt construite special pentru cloud, pentru scalabilitate, rapiditate, scopul lor fiind sa faca acest proces de digitalizare mai usor si rezultatul mai user-friendly. Astazi, transformarea digitala este subiectul de care ownerii sunt, in primul rand, preocupati pentru ca ii ajuta nu doar sa se diferentieze in piata ci, mai ales, sa se adapteze rapid schimbarilor.
Daca ar fi sa pui un pin-point pe harta evolutiei Roweb, care crezi ca a fost momentul in care compania a devenit, cu adevarat, vizibila in piata?
In 2006-2008 imi amintesc eu ca a fost un boom de crestere pentru noi. Practic, la cativa ani dupa ce am infiintat firma Roweb. Am trecut atunci pe tehnologii .NET si am inceput sa lucram cu clienti mai mari.
Ca sa dau un exemplu de client cu care am lucrat la momentul respectiv: First American (dezvoltarea unor sisteme bancare care aveau la baza procesari de plati). Atunci am invatat multe despre baze de date mari, aplicatii cu milioane de tranzactii si arhitecturi software moderne – de exemplu, serviciile web. Practic, am avut ocazia sa lucram si cu oameni din afara firmei, avand, astfel, posibilitatea sa vedem cum abordeaza lucrurile. As spune ca acesta a fost un punct de cotitura si pentru mine, cel putin din punct de vedere tehnic.
Dezvoltarea de proiecte on site (la client) e o practica abordata si in Roweb. Ai lucrat pe vreun proiect care a presupus deplasarea la client?
Da, la un moment dat a fost nevoie la Whise, unul dintre cei mai vechi clienti Roweb. Atunci lucram de aproximativ un an cu ei, si, la un moment dat, au avut nevoie de un developer din echipa sa vina sa lucreza cu ei direct, din biroul de la Bruxelles, in Belgia. Pentru mine atunci a fost o experienta frumoasa, am putut sa stau in alta tara aproape 2 luni, sa intalnesc fata in fata oamenii din echipa clientului si sa lucrez cu ei. Si am considerat ca bonus oportunitatea de a ma plimba in timpul liber.
De la programator, la project manager Tourpaq – clientul din portofoliul Roweb cu care lucrezi inca din 2008-2009. In ce context ai facut aceasta trecere?
Proiectele de dinainte m-au pregatit oarecum, deoarece faceam si project management la unele dintre ele, mai mici. Aproximativ cu 2 ani inainte de a incepe proiectul Tourpaq se intampla asta, dar era, cumva, o activitate part-time, faceam ambele roluri: programator si project manager. In schimb, nu luasem niciun proiect mai mare de la zero pe care sa-l dezvolt integral.
Asadar, proiectul Tourpaq a aparut la timpul potrivit. Dupa cateva saptamani petrecute in Danemarca, lucrand in biroul clientului, acesta a decis sa dezvolte platforma cu noi si, mai mult, sa foloseasca platforma pentru compania de tip tour operator pe care tocmai o infiintase.
Am fost, practic, project manager, architect software, business consultant in acelasi timp pentru mai multi ani, uneori si programator, tester… Ce sa mai! Am depus mult efort pentru acest proiect, pentru ca a fost o provocare, in sine. Am construit un produs software de mare succes (compania-client e cam pe locul 3 in Danemarca, si o alta, achizitionata intre timp, e pe locul 1 in Scandinavia).
In cadrul proiectului Tourpaq, a fost o dezvoltare destul de complexa si accelerata. Am ajuns la 15 oameni in 2020, cu mai multe roluri, am adoptat abordarile noi de tip Agile si multe elemente din programare moderna.
Dezvoltarea de aplicatii business e un domeniu in care evolutia este destul de dinamica, astfel ca etapa de learning nu se termina niciodata. Care au fost provocarile de care v-ati lovit in proiecte din acest punct de vedere si ce v-a ajutat sa le faceti fata?
Asa cum era de asteptat, la inceputul proiectului nu aveam toate datele din punct de vedere tehnic pentru dezvoltarea solutiei. Chiar daca mai dezvoltaseram aplicatii, aici era o abordare noua care presupunea, inclusiv, invatare din mers. Cadrul Tourpaq a fost, cu adevarat, unul de start from scratch, din multe puncte de vedere.
In aceeasi perioada cu inceperea dezvoltarii proiectului Tourpaq, la WHISE si nGage au inceput sa se mai mareasca echipele. Iar asta a fost un atu. Prin cross-teams am invatat unii de la altii ce merge facut si ce nu, cum sa ne organizam mai bine etc. A inceput, cu ocazia aceasta, si o impartire mai clara pe roluri (PM, Dev, QA, suport etc).
Si, dincolo de provocarile tehnice, ce inseamna sa aloci o echipa dedicata la client?
Au aparut o serie de provocari care au venit, in special, din nevoia clientului. Ownerul, practic, nu avea nicio echipa tehnica. Avusese, in trecut, o agentie de turism pe zona de schi. Cu timpul, a decis sa se desprinda de partenerul de business si sa inceapa ceva pe cont propriu, cu focus pe vacante de vara.
Avea nevoie de un sistem software personalizat pentru nevoile lui, ideea din spate fiind ca, detinand softul, poate dezvolta mult mai rapid niste lucruri si controla mult mai usor procesul. Stia, din experienta anterioara, ca doar din pozitia de client lucrurile merg mult mai greu si cu un control destul de limitat.
Ceea ce i-am dezvoltat noi era mult mai aproape de ceea ce avea el nevoie pentru ca, practic, noi veneam cu functionalitati specifice, in functie de ce aparea pe parcurs, in anumite momente.
Prin 2010, desi incepuse boomul online-ului si oamenii aveau internet, nu era interes de digitalizare in toate industriile. eCommerce-ul era in topul domeniilor care castigau din ce in ce mai mult teren dar, chiar si acolo lucrurile erau inca incipiente.
Sistemele de rezervare si vanzare erau foarte slab reprezentate in online la momentul respectiv, aproape inexistente. Asa ca a implicat ceva efort sa faca pasul catre digitalizare (ca sa iti dau un exemplu, a fost destul de mare provocarea sa puna ofertele pe site. Sistemul lor nu era gandit asa).
Ownerul Tourpaq a vazut aici o oportunitate (vanzarile in online sunt o componenta de business importanta – cca 20-25%). Dincolo de zona de vanzare, care avea mare potential de crestere, si-a dat seama ca s-ar scuti foarte mult efort si multe resurse, atat pentru clientul final, cat si pentru agentiile de turism. Avand totul disponibil online, oamenii isi fac selectia de oferte in baza unor filtre, booking rapid, plata simpla si rapida etc. Foarte rar, clientii din online ajungeau sa mai sune si in office.
Sistemul permite automatizari foarte inteligente si custom cu notificari la client si la hoteluri, la companiile aeriene.
Ce crezi ca determina un client sa ramana cu noi intr-o colaborare ongoing pe termen lung? Ce ne diferentiaza?
In primul rand, increderea.
Cand dezvolta un produs, oamenii vor sa stie ca cei cu care lucreaza sunt de incredere, ca se pot baza pe ei si ca pot rezolva problemele ce pot aparea. Deci incredere si din punct de vedere moral, dar si tehnic.
Apoi, in al doilea rand, faptul ca nu ne limitam in a livra punctual niste lucruri tehnice. Privim business-ul in ansamblu si incercam sa vedem cum pot evolua lucrurile pe termen mediu si lung.
Pentru client este esential sa vada ca realizezi cat de important este pentru el produsul in care investeste. De
multe ori, business-ul clientului se bazeaza pe produsul software dezvoltat de noi si pentru asta e nevoie ca el
sa vada clar ca iti pasa. Asta implica o securizare foarte buna a sistemelor si fiabiliate. In plus, a trebuit
sa tinem cont ca platforma este accesata simultan de un numar foarte mare de useri.
Ce vreau, practic, sa subliniez este ca noi nu venim doar cu o abordare tehnica pe proiect. Din prisma maturitatii de business si expertizei, putem sa gandim o platforma din cel putin 3 perspective: ca business, ca arhitectura software si, nu in ultimul rand, ca proces de dezvoltare, astfel incat implementarile de functionalitati si sisteme din spate sa se intample la momentul potrivit.
Noile generatii, traininguri pentru studenti…
Multi ani, m-am ocupat si de stagiile de practica si internship pentru studenti, pe partea de .Net. O activitate placuta, avand ocazia sa ofer suport tinerilor pe drumul dezvoltarii ca profesionisti intr-un domeniu care ofera foarte multe oportunitati.
Business management, project management, team management, product owner. Care dintre aceste roluri ti s-a parut cel mai dificil?
Pentru mine, a fost o provocare, in ansamblu, tot ce a tinut de Tourpaq pentru ca m-am implicat la toate nivelurile, putand sa vad fiecare etapa din interiorul echipei de dezvoltare a unui produs.
O alta provocare a fost de organizare a echipei. Si aici pot spune ca e un tip de provocare ce va persista pentru ca dinamica din piata fortei de munca din IT este foarte mare. Un produs software are nevoie de o echipa adevarata, ca sa reuseasca, nu doar de oameni care isi fac treaba, trebuie sa exista comunicare, coeziune si o viziune in raport cu ce vor sa faca.
Pandemia s-a resimtit in proiect, si acum vorbesc in special de Tourpaq, prin diminuarea cererilor venite de la client in ceea ce priveste noile dezvoltari. Lucrurile s-au echilibrat cumva pentru ca si din echipa au mai fost cateva plecari.
Eu, in partea de business management si business development, m-am axat mai mult pe administrarea zonei tehnice, pe partea de dezvoltare a proiectelor si managementul echipelor dev. Rolurile ni le-am impartit din mers si fiecare s-a dus pe o directie care i s-a potrivit mai mult.
Stiu ca ai motor. Iti propun sa facem o paralela intre rolul de project manager si mersul pe motor. Ce a fost / este mai greu?
Motorul a venit ca o implinire a unui vis de la 20 de ani. Eram foarte tanar cand mi l-am dorit prima data si, evident, atunci nu aveam bani pentru achizitia lui. Si nici nu-l consideram o prioritate.
Asadar, mi-am luat permisul destul de tarziu, undeva la inceputul lui octombrie 2021.
Revenind la paralela:
Pe motor esti singur. Tu si drumul. Tu detii controlul si poti sa iti alegi un drum pe care il stii pe de rost sau unul total nou. Dar decizia asta e doar la tine si raspunzi in mare parte doar de tine.
In proiect sau intr-o firma, lucrurile se schimba si drumul nu e atat de previzibil, sunt implicate multe lucruri si mai multi oameni. Progamatori, testeri, sales, tehnic, vanzare etc.
Cred ca intervine diferenta dintre “moft” si pasiune. E mai greu in business, dar fiind ceva care ma pasioneaza, nu resimt efortul. Pe motor e doar joaca…