Continuam seria articolelor-interviu cu o noua poveste din spatele brandului Roweb. Un material care demonstreaza din plin ca diversitatea in experienta, abordare, etc. si faptul ca suntem cu totii diferiti, din fericire 🙂 , sunt atuuri care au pus in miscare mecanismele necesare pentru cresterea brandului Roweb.
Urmareste 14 intrebari & raspunsuri cu si despre programare, business development si oportunitati in transformarea digitala – un interviu cu Mirel Ionescu, Managing Partner @Roweb.
De la programare la business development
Q: #ForTheLoveOfProgramming. Cand ai stiut ca programarea este directia potrivita pentru tine?
Am facut informatica in liceu. Inca de atunci eram foarte pasionat de acest domeniu si aveam rezultate care sa imi confirme ca pot face mult in aceasta directie (am fost, de altfel, si olimpic la informatica). Cu toate acestea, cand am terminat liceul nu m-am dus la Facultatea de Informatica. Am ales Management pentru ca, la momentul respectiv, prin 1998-99, era un trend cu bancile si sistemul bancar si toata lumea voia sa faca ASE-ul. Ulterior, am urmat si a doua facultate – cea de Informatica – revenind la ceea ce ma atragea initial.
Q: Increderea ca poti face programare si atractia catre acest domeniu au aparut… cum? In ce context?
In liceu am fost elevul lui Viorel (n.a. Costea – CEO Roweb) si el a jucat un rol foarte important in apropierea mea de informatica. Mi-a insuflat pasiunea pentru acest domeniu. Si, asa cum se intampla in cele mai multe dintre cazuri, daca ai o experienta pozitiva nu doar cu domeniul in sine ci, mai ales, cu omul de la catedra, sansele de a excela in acel domeniu sunt semnificativ mai mari. Asa s-a intamplat si cu mine.
Q: Facultatea. Primul job. Lucrurile pareau sa te duca intr-o alta directie la inceput…
Am facut Management si, in timpul facultatii, m-am angajat la o tipografie (unde am facut grafica digitala timp de 3 ani). Ma indepartasem initial de zona de programare tocmai pentru ca alesesem sa ma stabilesc in Pitesti, iar aici nu existau firme de IT la momentul respectiv. In plus, la 19 ani (varsta pe care o aveam cand am inceput primul meu job) nu aveam suficienta experienta pentru a evalua piata corect atat din punctul de vedere al ofertelor, cat si al perspectivelor. Pentru ca, trebuie sa fim sinceri, la doar 1 an de la terminarea liceului, un tanar mai degraba alege dintre oportunitatile care i se ivesc pe parcurs decat sa caute sa creeze sau sa intuiasca altele noi.
Q: Si totusi, ce te-a facut sa iti reconfigurezi traseul profesional? Ce te-a adus la Roweb?
Intamplator, m-am intalnit intr-o seara cu Razvan (n.a. Veliscu) si alti doi fosti colegi de liceu (unul dintre ei, Adi care este si el tot in Roweb). Toti am fost pasionati de informatica in liceu si chestia asta cumva ne-a legat inca de atunci. Mi-au povestit ca amandoi lucrau ca programatori (Razvan lucra deja cu Viorel pe niste proiecte dedicate). Pentru mine, discutia cu ei a fost un fel de “aha-moment”. Mi-am dat seama ca lasasem ceva important in urma si ca alesesem un drum care nu imi reprezenta, neaparat, pasiunea pe care o aveam inca din timpul liceului. In plus, aveam un job la care invatasem multe, dar… nu tocmai in directia pe care mi-o doream in realitate.
Intalnirea din seara respectiva a fost… la timpul potrivit. Razvan si Viorel tocmai decisesera sa mai angajeze noi oameni pentru proiectele pe care le dezvoltau la acel moment. Am convenit sa stau de vorba cu Viorel si asa am reluat legatura cu el, insa, de data aceasta, din alta pozitie – de potential angajat. Am trecut printr-o perioada de invatare (pentru a reactiva lucrurile pe care le acumulasem in liceu si pentru a ma acomoda cu tehnologiile si framework-urile cu care lucrau ei pe proiectele de atunci – IT TradeOnline si BursaPC).
Q: Cum ai evoluat in firma? Cand ai devenit partener?
Tot ce am povestit mai sus, cu momentul startului meu in Roweb, s-a intamplat undeva in 2001. Firma era foarte la inceput. Echipa mica, dar cu proiecte mari. O vreme am avut in paralel doua joburi: la tipografie + Roweb.
M-am integrat rapid si in scurt timp am ajuns sa preiau responsabilitati si task-uri la acelasi nivel cu ceilalti. De aici a fost doar un pas pana in punctul in care am devenit partener in firma.
In 2004 am luat noi avant mai serios in piata. Asa cum povestea si Viorel, noi luam ca referinta acest an pentru ca marcheaza momentul in care am luat numele de Roweb – pana la acel moment compania avea alt nume – si tot atunci am creat si prima versiune a site-ului.
De la primele proiecte si lansarea brandului Roweb in piata la pozitionare si cresterea portofoliului de clienti
Q: Primele proiecte de programare in Roweb. Iti mai amintesti care au fost si ce impact au avut atunci?
ITTradeOnline si Bursa PC. Acestea au fost primele proiecte, iar eu am participat la dezvoltarea lor. ITTrade era un portal care facilita tranzactionarea de echipamente tehnice – computere si componente – in piata din SUA. BursaPC era un fel de… OLX. A atras mult atentia in piata tocmai pentru ca venea cu ceva nou. Tin minte ca, desi nu am promovat proiectul in niciun fel, ajunsese sa aiba vizibilitate organica mult peste asteptari. Inclusiv in ziarul Adevarul publicasera un articol despre el.
Desi un proiect promitator, am renuntat ulterior la el pentru ca nu existau metode de monetizare pentru un business de acest gen (nu existau microtranzactii atunci, nu era plata cu cardul etc.).
Aceste proiecte – in special proiectul ITTrade – au fost contexte de business in care am avut oportunitatea sa intelegem nevoile de servicii specifice ale clientilor externi. De aici s-a nascut, practic, ideea de servicii web pentru clienti internationali cu care am pornit la drum odata cu lansarea brandului Roweb.
Q: Pentru ca vorbim de lansarea brandului Roweb, ce rol ai jucat in acest proces?
Roweb a iesit in piata sustinut din spate de un parteneriat. Partea cea mai interesanta este ca, in acest parteneriat, Viorel a reusit sa ne directioneze cumva sa ne asumam si impartim responsabilitatile din mers.
Una dintre cele mai importante directii pe care mi-am asumat-o inca de la inceput in companie a fost partea de marketing – off/online. O misiune deloc usoara. Cand Roweb a inceput sa existe ca brand in piata tech, digitalul facea inca primii pasi. Companiile incepeau sa il perceapa ca pe o oportunitate, dar nu stiau exact de unde si cu ce sa inceapa. In acelasi timp, canalele de marketing digital erau si ele inca la inceput pe piata romaneasca.
Acum resursele de inspiratie si invatare par nelimitate – atat de mare este fluxul de continut si canale existent in piata.
Atunci aveam putine modele de marketing digital din care sa ne inspiram. Cu toate acestea, am reusit sa facem din prezenta Roweb-ului in online una puternica. Cred ca m-a ajutat si experienta de la jobul pe care l-am avut in facultate (in tipografie) pentru ca intelegeam deja ce inseamna elementele de identitate vizuala pentru un brand. Nu ma indoiesc ca m-au ajutat si notiunile din facultate pentru ca percepeam deja totul prin prisma unor concepte de business. Primele proiecte, evident, au jucat si ele un rol important pentru ca m-au ajutat sa inteleg piata si asteptarile ei.
Dar, dincolo de aceste experiente, cred ca cel mai mult m-a ajutat faptul ca imi placea domeniul.
De la structura de website, la texte si abordarea vizuala, m-am implicat 100% in construirea unui brand in mediul digital. Apoi, a urmat participarea la evenimentele de business si cele tech. (Au fost mai multe si diverse canalele prin care am comunicat la momentul respectiv, dar cred ca acestea doua sunt de departe cele mai importante – de acolo venind primele noastre leaduri calificate care s-au convertit ulterior in clienti)
Q: Vorbim despre evenimentele la care ai reprezentat Roweb… Unde a fost brandul mai vizibil si de ce e nevoie de aceasta vizibilitate?
Cred ca fiecare eveniment si-a atins scopul pentru ca sunt gandite pe nise diferite de piata – nise carora noi ne adresam. In plus, nu am raspuns la toate invitatiile de participare la evenimente, ci am selectat doar ceea ce a fost de interes pentru noi. Practic, pe acelea care ne facilitau in mod real interactiunea cu potentialii clienti.
- GITEX Technology
- MWC Barcelona
- LEC Geneva
- IoT Solutions World Congress Barcelona
- GPEC Summit
- WebSummit
- TechXLR8
- Meet Magento Romania
- DevFest
- eCommerce Expo
- etc.
Q: Programator – Project Manager – Partener & Business Development. Cum ai facut trecerea prin aceste etape profesionale?
Primii 6-7 ani am facut doar programare. Doar acolo a fost focusul meu initial. Am programat, asadar, mult timp si cu succes pot spune daca e sa ne uitam la solutiile la care am lucrat, carora le-am dat startul atunci si functioneaza si astazi. FileLater este un exemplu foarte bun in acest sens. Pe acest proiect am lucrat mult timp ca programator, apoi ca project manager ca, in cele din urma, sa il predau colegilor.
Am mers cat de departe am putut cu partea de programare pentru ca mi-a placut. Acesta este si motivul pentru care am cautat mereu sa ma certific in diferite zone – certficarile pe Microsoft fiind doar un exemplu.
Usor, usor, am inceput sa preiau si alte activitati din firma – intai project management, apoi business development, management pe departamentele de marketing, resurse umane, sales, administrativ etc. Pe masura ce am preluat din lucruri, am lasat cumva partea de programare in plan secund.
Numarul si complexitatea proiectelor au crescut si, odata cu acestea, a aparut si nevoia de a angaja oameni noi sau de a migra oamenii cu vechime din firma pe posturi care sa le reflecte mai bine experienta. Asa a ajuns partea de project management si account management sa fie transferata catre alti colegi, in timp ce eu m-am focusat din ce in ce mai mult pe zona de business development si business administration.
Practic, am ajuns in punctul in care am adus la acelasi numitor comun programarea cu ce am invatat in facultate (business management).
Q: S-au intamplat mai multe lucruri in pandemie. Un nou sediu, dar si un nou model de lucru. Ce s-a schimbat? Ce a ramas la fel?
Pandemia a dat putin peste cap planurile pe care le aveam initial cu pornirea proiectului pentru constructia celei de-a doua cladiri. Am fost fortati de context sa amanam cu 6 luni lucrarile. Dar am recuperat cumva rapid aceste 6 luni, astfel ca astazi avem cladirea functionala integral si echipele au inceput sa fie din ce in ce mai prezente la birou.
Daca a rezultat ceva bun din pandemie este faptul ca ne-a fortat sa devenim mai flexibili, sa gandim si in alti termeni decat o faceam inainte. Atat pe noi, cei din management, cat si pe oamenii din echipe. Ne-am adaptat rapid.
Modelul de lucru pe care il vom mentine il punem sub numele de flexibil. Ideal ar fi hibrid. Dar ceea ce vrem este sa oferim flexibilitate. Cine vrea sa lucreze doar remote, poate face asta. Cine vrea on-site – este binevenit si are un loc asigurat la birou.
In mod paradoxal si cumva dincolo de asteptari, oamenii incep sa fie din ce in ce mai interesati sa vina la birou. Le lipseste atmosfera de aici, cafeaua de dimineata bauta alaturi de colegi… Sunt experiente directe care nu pot fi inlocuite de nimic.
Business development pe zona de produse
Q: Despre solutia Horeka… Cum se pozitioneaza si cum au evoluat lucrurile pentru acest produs digital?
Am inceput sa dezvoltam un produs in timpul pandemiei – o solutie de eCommerce care se adreseaza in special restaurantelor (dar care poate fi adaptata usor si la alte businessuri). Pornind de la cererile din piata, am creat o solutie de tip SaaS pe care am testat-o in 2020. Am remarcat ca are tractiune si ne-am propus sa ii exploram potentialul la maximum. In acest context am extins solutia in 2021 si i-am alocat o echipa dedicata (de development + marketing & sales). Pe masura ce am implementat solutia la diferite companii, in jurul ei s-a profilat un business de sine statator.
2022 a fost anul in care ne-am propus sa dublam cifrele businessul Horeka – si avem toate premisele sa credem ca vom concretiza acest obiectiv.
Q: In ce masura esti implicat in acest proiect?
In acest business m-am implicat destul de mult. L-am luat cumva de la zero si l-am ridicat usor, usor la ceea ce este astazi. De la concept pana la primele vanzari, apoi crearea echipei si managementul ei. E practic un proiect pe care il conduc si coordonez in paralel cu activitatile de la Roweb si care imi ofera multe satisfactii profesionale.
Un alt proiect de tip produs pe care l-am dezvoltat recent este SmartCity. Este un proiect dezvoltat in parteneriat cu Primaria Pitesti. Am construit un ansamblu de aplicatii interconectate care care ajuta administratia locala sa isi eficientizeze si simplifice semnificativ procesele si sa comunice mai usor cu cetatenii. Este un proiect pilot de succes – este folosit, are o rata de utilizare destul de mare.
Planuri si asteptari de business (si nu numai)
Q: La ce provocari te astepti si ce crezi ca urmeaza sa se intample in piata?
Obiectivele noastre pentru acest an sunt clare: vizam o crestere de 40%. Asta inseamna mai multe proiecte mari (lucru care deja se concretizeaza) si, implicit, o crestere a numarului de developeri in firma. Acest obiectiv vine la pachet si cu o provocare: in piata resursa umana cu experienta in programare este foarte limitata. Tocmai de aceea, tinem procesele de recrutare deschise permanent.
In plus, ne-am propus sa diversificam tehnologiile si certificarile. Ceea ce va inseamna si mai multe atuuri pentru companie (atat pentru cresterea portofoliului de clienti, cat si pentru atragerea de noi developeri cu experienta).
Chiar daca developerii seniori sunt cei spre care ne uitam atunci cand vine vorba de procesele de recrutare, continuam traditia de a organiza evenimente dedicate pentru studentii/absolventii care abia acum incep o cariera in IT. Am revenit la formatul fizic pentru stagiile de practica si programele de internship. Obiectivul acestor programe ramane acelasi: de a le arata internilor ce inseamna sa lucrezi efectiv intr-o echipa de proiect si a le oferi sansa (celor mai buni dintre ei, dupa terminarea internshipului) de a deveni parte din echipa Roweb.
Q: Daca ar fi sa rezumi tot parcursul tau de pana acum intr-o fraza, cum ar arata?
Ce pot sa spun este ca am trecut prin toate etapele si cred ca am fost implicat in toate tipurile de activitati desfasurate in cadrul companiei, plecand de la pasiunea mea pentru programare si continuand apoi cu design, project management, marketing, recrutare si terminand cu partea de business development.
Pot spune ca expertiza mea e ca un puzzle care se construieste din mers si la timpul potrivit.
Fiecare experienta dobandita la un moment dat ma ajuta sa vad lucrurile atat din perspectiva omului de business, cat si a programatorului, a omului de vanzari sau de marketing. O privire de ansamblu bazata pe insight-uri variate de care am nevoie in mod constant pentru a creste si mai mult brandul, in timp ce triggerul de business a ramas neschimbat.
DESPRE ROWEB
Roweb repezinta un grup de companii cu actionariat 100% romanesc ce dezvolta in principal solutii de business end-to-end (de la consultanta, la arhitectura, dezvoltare, implementare, design, QA etc.), prin echipe dedicate.
Din 2006 cea mai lunga
colaborare cu un client
130+Senior developers pregatiti
sa faca parte din echipe dedicate
3Birouri in 3 orase
Din 2004experienta in
industria
software development
Roweb s-a lansat sub conceptul actual in anul 2004, a mizat pe clienti din piata internationala si a inregistrat un proces de crestere organica, de aproximativ 20% pe an.
Principalii clienti din portofoliul grupului Roweb sunt din Europa (UK, Danemarca, Belgia, Olanda, Elvetia, Germania, etc.), USA, Orientul Mijlociu si Romania, jumatate din cifra de afaceri venind din colaborarile cu firme din UK, iar top industrii deservite sunt: recrutare & HR, finante & asigurari, imobiliare, turism & ospitalitate, retail/eCommerce.
In prezent, grupul Roweb are peste 150 de angajati si birouri in Pitesti (HQ), Bucuresti si Craiova si angajati care lucreaza remote si din alte orase din tara.
RECUNOASTERE IN PIATA
Roweb a dezvoltat pentru noi aplicatii, inclusiv produse Windows web si desktop care sunt utilizate acum de catre cei mai multi dintre angajatii nostri… Mai mult
Tim Styles
Chief Information Officer nGAGE
Am fost impresionati de nivelul de profesionalism de care Roweb a dat dovada pe parcursul colaborarii noastre. Au reusit intotdeauna sa inteleaga… Mai mult
Bjarke Hansen
CEO, Owner TourPaq Aps
Roweb s-a dovedit a fi un partener excelent cu care sa lucrezi, oferindu-ne o echipa extrem de receptiva. In timpul colaborarii noastre, a fost foarte usor… Mai mult
Jean Waucquez
Owner, WHISE nv
Ceea ce ne-a placut cel mai mult la colaborarea cu ei a fost faptul ca au oferit o echipa unita, obisnuita sa lucreze impreuna in mod eficient, in loc de… Mai mult
Ossian Vogel
Co-founder, CEO
Nu exista un partener mai bun decat Roweb. Arsenalul lor vast de competente a depasit cerintele noastre. Echipa de implementare este increzatoare… Mai mult
Paul Horner
Director la DigiConsul GmbH
Stiu ca am mai spus-o, dar am vrut doar sa repet cat de fericiti suntem cu prestatia adusa de Alin si toata echipa de la Roweb. Mai mult
Darren Thorley
Head of I.T. Gallowglass
Pe parcursul colaborarii noastre, echipa Roweb a demonstrat mult profesionalism si abilitati tehnice foarte bune. In plus, ceea ce consider… Mai mult
Antonis NEOCLEOUS
Managing Director, Kondiment
Am cautat o companie care sa ofere servicii software de calitate si cu care sa stabilim un parteneriat prin modul de lucru. Roweb s-a dovedit a fi exact ce aveam nevoie… Mai mult
David Wischniewski
CEO & Co-founder RenderThat – Connect to global 3D visualization talent
Am preluat colaborarea cu Roweb in 2019, cand proiectele erau deja in derulare. Am fost placut surprins sa vad ca echipa lucreaza cu entuziasm si le-a fost foarte usor sa imi prezinte… Mai mult
Sorin-Stefan Ungureanu
General Manager la Seatbelt Consulting