De cate ori te-ai gandit “Am nevoie de o (noua) idee de business”, “Vreau sa vin cu o abordare/un produs inedit pe piata – ceva care inca nu are competitie si de care clientii nu stiu deocamdata ca au nevoie”.
Dezvoltarea unui business in zona albastra a pietei (strategia blue ocean) este obiectivul fiecarui antreprenor.
Iar pentru managerii din zona e-commerce aceasta abordare este cu atat mai valoroasa (tinand cont de faptul ca e-commerce-ul este, cel mai probabil, domeniul in care exista cea mai mare competitie la ora actuala).
Am dezbatut mult acest subiect in urma cu ceva ani cu un prieten care cauta solutii sa isi pozitioneze business-ul. Desi facea coaching de ceva timp, avea constant senzatia ca nu vorbeste cu audienta potrivita, ca nu atinge profile de clienti suficient de specifice. Nu voia sa vina si el cu prea cunoscuta abordare “sky’s the limit” si “poti face orice vrei atata timp cat crezi in tine”. Cauta o nisa careia sa ii poata oferi suport in mod constant si pe care sa o antreneze in directia unei gandirii focusate pe rezultate si strategie. Dupa o vreme, a reusit sa isi defineasca aceasta nisa: sportivii de performanta. (cum a ajuns la ea e deja alta poveste) Si, dupa cum o arata rezultatele, aceasta nisa a considerat serviciile lui exact ce avea nevoie pentru a duce performanta la un alt nivel…dar nu stia inca. (chiar daca aceasta nu este tocmai o poveste de succes despre e-commerce, consider ca e destul de ilustrativa pentru ce inseamna a oferi produsul potrivit la timpul potrivit unei audiente care e pregatita sa il achizitioneze)
Cu siguranta, acesta este tipul de experienta pe care il vrei pentru business-ul tau (dar, desigur, intr-un timp mult mai scurt).
Asadar, daca vrei sa iesi din zona rosie a pietei (red ocean) si cauti noi idei de business, acest articol vine la timpul potrivit.
In acest articol vei gasi informatii despre:
- tendinte in e-commerce;
- tipuri de solutii e-commerce;
- aplicarea strategiei blue ocean: cum sa te remarci pe piata e-commerce printr-un produs inedit (project story);
- dezvoltarea unei monede personalizate – cum si de ce sa o folosesti ca diferentiator pe piata;
- cand cauti idei (noi) de business, oportunitatile sunt nelimitate. La propriu!
Tendinte in e-commerce: cum arata piata post pandemie
De curand am dat peste cateva statistici interesante (oferite de rapoartele e-commerce de la MarketWatch, Payvision, Shopify, etc.) care demonstreaza ca interesul pentru tranzactionarile din aceasta industrie continua sa fie in crestere accelerata:
- vanzarile e-commerce vor creste de la $4.9 miliarde in 2021 la $6.4 miliarde in 2024 (eMarketer, 2021);
- rata de propulsare in piata a afacerilor e-commerce va creste de la 15 % cat era in 2020 la 25% in 2025 (marketWatch, 2020);
- 67% dintre consumatorii tineri cheltuie acum mai mult cu achizitiile online decat o faceau inainte de pandemie (Shopify, 2020);
- costurile suplimentare, sistemul complicat de check out si cerinta obligatorie de creare a unui cont sunt principalele motive pentru care clientii abandoneaza achizitiile online. (The Baymard Institute).
Reparcurgand datele de mai sus, trei semnale interesante se remarca in piata:
- pandemia a accelerat adoptarea comertului online;
- clientii sunt mult mai interesati sa cumpere online (comportament in continua crestere);
- clientii vor experiente personalizate care sa reflecte nevoile lor specifice sau contextuale.
Asadar, administrarea unui business e-commerce printr-o abordare clasica nu mai reprezinta un mod eficient si stabil. Atingerea zonei albastre din piata este posibila doar daca esti deschis sa inovezi.
Tipuri de solutii e-commerce
- magazine online – magazine online care integreaza toate functionalitatile de care ai nevoie pentru a vinde eficient (de exemplu: lista produse dorite (wish list), e-mail catre un prieten, gift-wrap, expediere automata si calculare taxe, procesare credit card si confirmare comanda prin e-mail);
- platforme marketplace – marketplace-urile ajuta atat vendorii, cat si retailerii sa ruleze procese de vanzare dinamice, sa urmareasca in timp real rezultatele si performantele si sa mentina constant interesul clientilor finali pentru produsele din platforma;
- portaluri (B2B / B2C) – hub-uri de vanzare care integreaza functionalitati specifice B2B, aducand informatiile si instrumentele de tranzactionare la indemana utilizatorilor si oferind sisteme de acces securizate si intuitive;
- SaaS pentru e-commerce – solutii complete care ofera o serie de resurse pentru a putea administra business-ul in cea mai mare parte online (software, hosting, backups, suport tehnic, etc.);
- platforme de Analytics – solutii e-commerce care te ajuta sa ai rapid acces la o imagine de ansamblu asupra pietei prin transformarea datelor brute in continut intuitiv si sitentizat (de exemplu, grafice);
- automatizari de procese – de la activitatile de vanzare, la cele de marketing, poti automatiza procesele consumatoare de timp si creste impactul demersurilor tale (de exemplu: integrarea shop-ului tau online cu solutii ERP / solutii pentru gestiunea de stocuri);
- solutii pentru mobile – poti face din experienta pe mobile atuul tau competitional – de la adaptarea solutiilor pentru vizibilitate optima pe toate device-urile, pana la crearea de aplicatii mobile (iOS si Android) dedicate pentru e-Commerce;
- solutii custom – oricare ar fi ideea ta sau oricat de complexa ar parea nevoia ta de business, o poti transforma intr-o solutie e-Commerce completa, cu functionalitati avansate.
Vezi exemple de solutii in portofoliul nostru de e-commerce.
Aplicarea strategiei blue ocean: cum sa te remarci pe piata e-commerce printr-un produs inedit (project story)
Clientul nostru, Ossian, este un “globetrotter” renumit, cu experienta indelungata in intelegerea pietelor specifice din diferite tari, interesat continuu de a lansa start-up-uri si a-si monetiza ideile de business-uri online.
La primele intalniri cu echipa noastra, Ossian a prezentat un concept care era conturat doar in linii mari – mai mult la nivel de idee de new business. Voia o platforma social diferita de ce exista deja pe piata, capabila sa integreze un marketplace si functionalitati specifice.
Am preluat proiectul ca pe o provocare si am fost entuziasmati de faptul ca nu se reducea la dezvoltare, ci implica si creativitate si abordare strategica de piata.
Am abordat mai intai Roweb cu o descriere ampla a platformei de comert social pe care ne-am dorit-o si ne-a bucurat faptul ca au inteles rapid conceptul si au fost la fel de entuziasmati de el ca si noi.
Ossian Vogel
Co-founder, CEO
Am combinat o retea sociala performanta cu o platforma de vanzari online responsive, pentru a livra un set de tool-uri intuitive si utile comerciantilor din intreaga lume:
- Integrare completa cu API-ul Facebook, facilitand urmatoarele actiuni: creare cont, autentificare, postarea de produse si aplicatia de tab in pagina de Facebook;
- Creare cont si autentificare prin Twitter;
- Tool-uri integrate care imbunatatesc vizibilitatea din punct de vedere SEO a brand-urilor si posibilitatea de distribuire a link-urilor prin retelele de socializare, pentru scopuri de marketing;
- Posibilitatea de participare la discutii in cadrul comunitatii si de a stabili conexiuni cu alti proprietari de afaceri;
- Implementarea propriului sistem de plata al Ezebee – BeeCoin-ul.
Dupa un timp, Ossian a vrut sa faca trecerea la Node.js pentru a imbunatati performanta Ezebee, in primul rand pe dispozitive mobile, avand in vedere traficul in continua crestere si nevoia de scalabilitate si viteza mai mare.
Am folosit o arhitectura MVC bazata pe un framework Zend, cu o baza de date relationala SQL.
Pentru a obtine imbunatatirile pe care le-a cerut clientul pentru versiunea 2, am adoptat o arhitectura API orientata spre servicii, RESTful, bazata pe un cadru Sails.js, in Node.js, iar back-end-ul a fost creat pe o baza de date NoSQL, OrientDB, care a permis lucrul cu ElasticSearch. Interfata UI a fost implementata in Knockout.js si, pentru a sustine chat-ul in timp real, am folosit Web Sockets. Pentru a permite transferurile de bani direct prin intermediul aplicatiei de chat, am folosit API-urile Braintree si PayPal.
Baza de date cu grafice si sistemul de ponderare a etichetelor – in functie de numarul de produse asociate acelei etichete – au permis o cautare dinamica, mai rapida si mai flexibila, utilizand scorurile de popularitate ale tagurilor, preincarcarea rezultatelor, sugerand criterii pentru a rafina cautarea si incarcarea rezultatelor cu o viteza foarte mare.
Vezi functionalitatile platformei
Lucrul cu Roweb ne-a facilitat accesul la mai multe abilitati tehnice. Echipa s-a dovedit a fi capabila sa faca o tranzitie lina de la PHP la Node.JS pe masura ce Ezebee a crescut, si au acumulat repede noi abilitati adaptate la cererile noastre. As recomanda cu incredere Roweb pentru mentalitatea lor inovatoare, alimentata de pasiunea pentru munca lor si entuziasmul de a face fata noilor provocari.
Ossian Vogel
Co-founder, CEO
Dezvoltarea unei monede personalizate – cum si de ce sa o folosesti ca diferentiator in piata
Ideea de a dezvolta o moneda personalizata pentru tranzactionari in platforma a aparut ca urmare a intalnirilor cu clientul. Era interesat de o abordare noua, inedita de trazactionare prin oferirea unei monede virtuale custom B-coins.
Folosirea B-coins nu era obligatorie. Ea era pomovata ca metoda de plata alternativa care avea rolul de a fideliza clientii si vendorii si de a incuraja tranzactionarile pe diferite roluri.
Cel mai important avantaj oferit de B-coin consta in faptul ca permitea interactiuni extinse in platforma.
Iata cateva dintre functionalitatile dezvoltate pentru plati si tranzactii:
- Sistemul “chat-to-buy” in loc de “cosuri de cumparaturi” face ca tranzactiile sa fie mai rapide, mai transparente si nu necesita Termeni si conditii sau alte informatii juridice;
- Posibilitatea de a transfera fisiere sau bani direct prin intermediul aplicatiei de chat;
- B-Coins servesc ca puncte de cadou si de reducere pe website. Vanzatorii pot achizitiona, transfera sau retrage B-Coins intr-un cont PayPal, din care sa-l poata transfera gratuit in orice cont bancar sau CC.
Plasarea optiunii de utilizare a unei monede custom s-a dovedit a fi un diferentiator important pe piata care permite:
- adaptarea rapida la tendintele de achizitie ale clientilor (cripto-moneda);
- cresterea interactiunilor;
- generarea de loialitate;
- cresterea vanzarilor;
- pozitionarea business-ului ca inovativ.
Inainte de a integra aceasta idee in platforma ta social sau in marketplace, verifica daca:
- platforma suporta tranzactii bazate pe cripto-monede;
- audienta este interesata de o metoda personalizata;
- procesul va fi unul intuitiv;
- utilizarea ei poate fi extinsa in timp.
Cand cauti idei (noi) de business, oportunitatile sunt nelimitate. La propriu!
- B2B/ B2C e-commerce;
- portaluri web;
- marketplace-uri;
- plaforme complete;
- social commerce;
- sisteme de livrare si comanda;
- aplicatii e-learning;
- sisteme de rezervare;
- aplicatii mobile (iOS si Android).
Acestea sunt, de fapt, categorii generice de solutii e-commerce. Plecand de la aceste categorii, pot fi dezvoltate noi solutii oricat de personalizate sau combinate iti doresti.
Mai mult decat atat, te poti baza pe serviciile noastre de outsourcing. De la software development la web design, mentenanta si optimizari/actualizari de website-uri, migrari de content si date si integrari cu sisteme 3rd-party – iti vom aloca o echipa dedicata pentru a-ti ajuta business-ul ca se pozitioneze prin solutii remarcabile.
Plecand de la specificitatea nevoilor tale si complexitatea proiectului iti vom face o oferta personalizata.