#ForTheLoveOfProgramming | Interviu cu Viorel Costea – Co-fondator & CEO Roweb (povestea din spatele brandului Roweb)

Acest articol a fost publicat in categoria Descopera echipa Roweb, For the love of programming in .

Nu avem nevoie de un moment special pentru a vorbi despre ce ne pasioneaza: programarea. Intrucat click-urile si scroll-urile, codarea si debugging-ul, planificarea si dezvoltarea sunt lucruri care ne definesc, putem spune (error-free) ca facem ceea ce facem avand cel putin un motiv: #ForTheLoveOfProgramming.

Posibil ca stii deja cate ceva despre Roweb, despre proiectele si planurile noastre. Dar ce stii despre povestea noastra? Despre ce ne face sa fim ceea ce suntem astazi?

Aseaza-te confortabil in fotoliu si trage-ti cafeaua mai aproape. Acesta este un articol-interviu (primul dintr-o serie de acest tip) si raspunsurile vor veni, de aceasta data, de la

interviu Viorel Costea Roweb

Viorel Costea
Co-fondator & CEO Roweb

 

De la catedra la managementul de proiecte IT, de la o idee de business la dezvoltarea Roweb ca brand pe piata internationala

Q: Ce te-a inspirat sa incepi un business in IT?

Viorel: Din pozitia de profesor, am avut ocazia sa intalnesc elevi cu un potential remarcabil. Este unul dintre beneficiile predarii: sa vezi nu doar ce este elevul din fata ta, ci mai ales cat de departe poate ajunge. Entuziasmul si potentialul lor au fost adevarate surse de inspiratie pentru mine. Pe de alta parte, remarcam in piata un interes in crestere pentru zona de servicii din IT. Astfel, punand cele doua impreuna, am realizat ca acela putea fi inceputul unei povesti de business de succes.

Q: Cand si cum a inceput totul?

Viorel: Initial compania a inceput (in 2000) intr-o alta formula. Cu timpul, managementul s-a cristalizat. Fostii elevi (Razvan Veliscu, Gabriel Rosu si Mirel Ionescu) mi-au devenit parteneri de business si am reusit sa construim o echipa solida (care a ramas neschimbata de-a lungul timpului).

Q: Despre primele proiecte dezvoltate de echipa Roweb…

Viorel: Primul nostru proiect a fost un portal B2B: IT TradeOnline – o platforma de tranzactionare care avea ca produs central computere second-hand din US.

Din acest portal B2B ne-au venit si primele proiecte de custom software development pentru piata internationala. Mai mult decat atat, am dezvoltat cateva proiecte si in Romania – BursaPC, de exemplu, avand un real succes la acel moment.

Privind in urma, cred ca startul unei companii IT si dezvoltarea de proiecte pe o piata atat de tanara au fost pasi cu adevarat indrazneti pentru acele vremuri.

Totusi, daca ar fi sa o iau de la capat, nu as avea nicio ezitare.

Q: Cand a aparut pentru prima data numele brandului in piata?

Viorel: In 2004 am ales numele de Roweb pentru companie. Apoi am creat website-ul – prima noastra carte de vizita oficiala in online.

Pentru numele companiei ne-am dorit ceva intuitiv, sonor si usor de retinut – un mix care sa reflecte focusul companiei (de atunci) si indicatorul Ro pentru Romania, desigur.

De atunci, business-ul nostru si-a modificat cumva directia catre proiecte mai complexe. Indicatorul Ro a ramas, insa, neschimbat atat ca forma cat si ca fond – un indiciu pentru echipele noastre cu developeri romani si pentru actionariatul firmei 100% romanesc.

Q: Cat de diferit este Roweb-ul de acum fata de cel din 2004?

Viorel: Roweb-ul de astazi inseamna in primul rand o companie mult mai mare care ofera servicii si solutii mai complexe, are peste 130 de angajati, birouri in 3 orase… Raportandu-ne la numere, Roweb-ul de astazi este mult mai mare decat cel din 2004.

Dar acestea sunt doar cifre reci care nu pot spune povestea in esenta ei. In spatele lor, noi am ramas cumva neschimbati. Si cred ca aceasta stabilitate in abordare este printre cele mai mari realizari ale noastre. Nu ne-am dorit niciodata sa devenim o corporatie. Am ramas focusati pe oameni si am comunicat uman – si sper ca acest lucru sa ne defineasca in continuare, indiferent de cat de mult ne vom extinde.

Q: Ce cuvant ar descrie cel mai bine angajatii Roweb?

Viorel: Loialitate este cuvantul cel mai potrivit pentru a defini developerii care sunt in companie de peste…10…15 ani. Pentru ca, da, avem developeri seniori – in pozitii cheie – care si-au inceput cariera aici.

Acesti oameni sunt parte din povestea Roweb si au ajutat compania sa fie ce este astazi.

Totodata, ei joaca un rol esential in crearea unui mediu de lucru prietenos, in integrarea noilor colegi in companie (atat din punct de vedere profesional, cat si uman). Tot ei sunt, desigur, cei care manageriaza proiectele noastre ongoing cu cea mai mare stabilitate (Whise, Tourpaq, nGage, etc.)

Pentru angajatii nostri mai tineri sau care s-au alaturat de curand echipei entuziasmul este cuvantul definitoriu. Au venit in Roweb cu abordari noi si cu multa initiativa – prin aceste lucruri reusind sa faca diferenta cu adevarat.

 

Evolutia portofoliului Roweb

Q: Cel mai vechi proiect Roweb a inceput acum 15 ani (+). Ce determina un client sa lucreze cu un provider pe o perioada atat de lunga?

Viorel: Un diferentiator cheie in piata este, pentru noi, relatia pe care o dezvoltam cu clientii. O relatie de business solida se bazeaza pe incredere. Nu pe profit, nu pe beneficii punctuale. Profitul este un efect al lucrurilor facute bine si la timp, al transparentei si expertizei implicate pentru a livra solutii cu adevarat valoroase si flexibile.

Am inceput sa lucram pentru Whise in 2007 asi pentru Tourpaq in 2008-2009. Si acestea sunt doar doua dintre exemplele de proiecte stabile si durabile din portofoliul nostru.

O parte dintre clientii nostri au dezvoltat o solutie digitala pentru prima data cu noi – incepand astfel alaturi de echipele noastre transformarea digitala. Avem clienti care au reconstruit sau au facut de la zero solutii specifice, in timp ce altii si-au completat echipele tehnice cu developeri din Roweb.

Pe masura ce clientii nostri au crescut (inclusiv cu ajutorul solutiilor noastre), am crescut si noi.

Situatiile au fost atat de diverse incat nu am putut stabili o abordare standard de la un proiect la altul.

Dar am pastrat, in schimb, o abordare constanta in felul in care ne-am atins obiectivele de livrare: cunostinte + echipe stabile + initiativa + transparenta.

Intorcandu-ma la intrebarea initiala, in proiecte precum Whise sau Tourpaq clientii s-au putut baza fara nicio retinere pe noi, odata ce ne-am angajat in dezvoltarea de software custom.

Q: Cele mai multe proiecte dezvoltate de Roweb sunt pentru piata internationala. Exista un motiv pentru care s-a lucrat mai mult pentru aceasta piata?

Viorel: Inca de la inceput am abordat piata internationala focusandu-ne mai mult pe oportunitati si putin spre deloc pe limitari.

Eram interesati sa accesam proiecte care sa ne scoata din zona de confort, sa ne puna in valoare potentialul si care sa fie suficient de stabile incat sa implice echipe dedicate pe termen mediu si lung.

Lucrul cu developeri seniori (in cea mai mare parte) vine la pachet cu o serie de responsabilitati, printre care implicarea in proiecte complexe si atractive.

Pe de alta parte, cresterea companiei poate fi garantata doar prin proiecte solide si colaborari pe termen lung.

Asadar, nu a fost o chestiune de alegere intre piata din Romania si cea internationala. Europa de Vest era, la momentul respectiv mult mai pregatita (in comparatie cu alte regiuni) pentru transformarea digitala accelerata a business-urilor. Si aici compania noastra a gasit un mediu solid pentru proiecte stabile (dezvoltate in special pe piata din UK).

 

Perspective: noi planuri si obiective

Q: Cum va arata Roweb in 2025? Daca ar fi sa faci o estimare…

Viorel: Pentru mine, Roweb in 2025 inseamna mai mult decat o simpla estimare. Este efectiv un plan. In curand Roweb va avea mai multe birouri in tara si dincolo de granita (UK, de exemplu) si va avea si mai multa diversitate din perspectiva angajatilor (varsta, abilitati, nationalitate), tehnologiilor folosite si portofoliului. In doar cativa ani Roweb va fi de doua ori mai mare decat este azi.

Si, mai presus de toate, compania va fi mai capabila decat oricand sa uneasca oameni diferiti printr-un liant numit simplu: pasiune pentru programare.

 

DESPRE ROWEB

Roweb repezinta un grup de companii cu actionariat 100% romanesc ce dezvolta in principal solutii de business end-to-end (de la consultanta, la arhitectura, dezvoltare, implementare, design, QA, etc.), prin echipe dedicate.

Din 2006 cea mai lunga
colaborare cu un client

130+Senior developers pregatiti
sa faca parte din echipe dedicate

3Birouri in 3 orase

Din 2004experienta in
industria software development

Roweb s-a lansat sub conceptul actual in anul 2004, a mizat pe clienti din piata internationala si a inregistrat un proces de crestere organica, de aproximativ 20% pe an.

Principalii clienti din portofoliul grupului Roweb sunt din Europa (UK, Danemarca, Belgia, Olanda, Elvetia, Germania, etc.), USA, Orientul Mijlociu si Romania, jumatate din cifra de afaceri venind din colaborările cu firme din UK, iar top industrii deservite sunt: recrutare & HR, finanțe & asigurari, imobiliare, turism & ospitalitate, retail/eCommerce.

In prezent, grupul Roweb are peste 150 de angajati si birouri în Pitesti (HQ), Bucuresti si Craiova si angajati care lucreaza remote si din alte orase din tara.

RECUNOASTERE IN PIATA

interviu Viorel Costea Roweb

Exemple de proiecte


Spotlight

Magento / CSS3 / HTML5 / Ajax / Webservices


Mr Crispy

Magento / CSS3 / HTML5 / Ajax / Webservices